Sjukarnnnnn

Happ, då har man gått och blivit sjuk. Var in på sjukan idag och tog lite prover och sånt och tydligen så har jag fått körtelfeber. Även kallat "kissing disease", vem kan tänka sig att det är dåligt att pussas för mycket?? Aja blir inge mer sånt på 6 veckor i alla fall ;) haha.

"Sjukdomen sprids bara mellan människor. Den vanligaste smittvägen är via saliv. Därför smittas sjukdomen ofta genom kyssar och kallas ibland också "kissing disease", kyssjukan. Viruset kan även spridas när man tar någon i hand.

Smittsamheten är relativt låg. Det krävs nära och upprepad kontakt för att infektionen ska få fäste. Tiden mellan smittan och sjukdomens utbrott brukar ligga på mellan fyra och sex veckor. De akuta symtomen brukar gå över på två till tre veckor, sedan är det vanligt att du känner dig trött en längre tid, ibland flera månader.

Vänta med krävande motion eller annan kraftig fysisk ansträngning till fyra veckor efter tillfrisknandet. Däremot är det bra med lite lagom ansträngning, som till exempel promenader.
Under tiden som du är sjuk bör du undvika sådant som belastar levern, till exempel alkohol."


Det här är inte braaaa!!! Jag har inte tid att vara sjuk och trött en längre tid , jag har ju massor i skolan att göra och jag vill ju spela bandy och parta men icket! aja, det är finns ju endel positiva saker med allt det här ändå. Mammsen kommer ju med massa godsaker och jag får se på tv, sova och vara på datorn. Det jag är bäst på! ;)





Kommentarer
Postat av: dannie

åhå stackars dig!! jobbigt med halsfluss

2011-02-16 @ 21:01:51
URL: http://eckelbobbah.blogg.se/
Postat av: Terese

hahaha det står ju klart och tydligt körtelfeber? inte halsfluss :-p



ville egentligen skriva att, jag hoppas du är pigg till nästa fredag så du inte missar min middag ju! :-O krya på dej bäjbä!



btw, kanske ett tecken på att du ska sluta pussas så mycket ;-)

2011-02-16 @ 21:32:23
URL: http://thisismylifebiiatches.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0